Yara
Alles moet kloppen in wervingsfotografie.
Een wervingscampagne toont nieuwe personeelsleden waar een bedrijf voor staat en hoe de dagelijkse werkzaamheden eruitzien. Voor Yara International, wereldmarktleider in gewasvoeding, schoot ik zo’n reportage. Drie medewerkers deelden enthousiast hun expertise met mij en wat hen trots op hun vak maakt. Met als resultaat echte beelden van echte mensen.
De voorbereiding bepaalt het succes van zo’n beeldcampagne. Het HR-team had een draaiboek klaarliggen: wie en wat fotograferen we? Welke uitstraling moeten de foto’s hebben en wat is het karakter van deze productielocatie van Yara? Hier begonnen we dag één mee. Een lekker helder begin, waardoor we vlot te werk konden gaan. Wel eerst een veiligheidsjas aan en een helm op – veiligheid voor alles tussen de industriële chemicaliën.
Ontspannen voor de lens
Het HR-team bedacht de wervingscampagne in samenwerking met een Rotterdams reclamebureau en selecteerde vooraf drie medewerkers voor op de foto’s. Zij wisten wat er van hen verwacht werd, maar een personeelslid is geen professioneel model. Dat maakt de fotografie authentiek, maar al die camera-aandacht is best spannend. Aandacht voor iemands verhaal, de dag doornemen, een grapje: dit menselijk contact maakt mensen ontspannen en mijn werk als fotograaf zo leuk.
De kracht zit in details
Beelddetails doen er ook toe. Wervingsfoto’s zijn een visitekaartje, dus alles moet kloppen. Dat betekent schone kleding, schone handen en rommelige elementen uit beeld halen. Dan volgt het leukste deel: vakmensen laten uitblinken in wat ze doen en die acties zo natuurlijk mogelijk vastleggen. Met mensen in gesprek blijven, hen het vertrouwen geven dat ze het goed doen. En soms even afstemmen met HR: hebben we de goede uitstraling te pakken? Dat levert sterke, zelfverzekerde beeldcommunicatie op. En daar kun je als bedrijf met trots mee adverteren.
Licht en wendbaar
In twee dagen legden we heel wat kilometers over het terrein af. Deze Yara-locatie is enorm en staat vol imposante fabrieken. Hier werken wel zevenhonderd medewerkers, dus er is genoeg te laten zien. Lichte fotoapparatuur zorgt dan voor flexibiliteit; geen trap te hoog, geen uithoek te ver. Hierdoor konden we een complete en gevarieerde campagne schieten. De aanwezigheid van een videograaf voegde nog een extra dimensie toe aan Yara’s wervingsportfolio. Een sterke voorbereiding met HR, goed contact met de medewerkers en een helder begrip van wat Yara wil uitstralen: deze combinatie maakte deze opdracht bijzonder leuk.